Een paar weken geleden schreef ik in de TvV over het zorginfarct en de opleidingen van tegenwoordig. Daar heeft u massaal op gereageerd. Niet alleen positief, maar ook minder positief en zelfs ronduit onbeschoft. Dat onbeschofte kwam zelf nog van een docent in Nederland, waar ik het lef vandaan haalde als viggertje om kritiek op de opleiding te uiten. Nu lieve mensen, ik schrijf nog steeds mijn visie op de zorg.
Ook kreeg ik berichtjes via alle kanalen, Facebook, Twitter, Instagram en whatsapp. Zelf over de e-mail kreeg ik reactie en dat was zo leuk om allemaal te lezen. Ik heb een goed beeld waar we nu eigenlijk naartoe willen, maar vooral ook waarom we daar naartoe willen. Ik heb veel collega’s zien komen en gaan in de loop van de tijd. Veel collega’s gingen weg omdat er te weinig personeel was, ze niet konden dealen met de beleidsstructuur en veel collega’s konden niet meer samen met het onbegrepen gedrag, of ze vonden een cliënt overleden in bed.
Opleiding reageert
Niet lang na het plaatsen stroomde ook de docenten door mijn sociale media heen. Docenten zijn voor de BOL en BBL, dat snap ik ook wel weer ergens. Maar de reden waarom ik de opleiding er bij haalde, is omdat er door de jaren heen ik zie dat Verzorgende veel boekenkennis hebben gekregen, helaas is dat in de praktijk soms heel lastig om dat te koppelen.
Waar we wel voor moeten waken is dat we niet van 18-jarige mogen verwachten dat ze zelfstandig een unit kunnen draaien. Want dat zou absoluut niet eerlijk zijn, ze hebben recht op begeleiding en zeker de eerste periode. Maar om jullie goed uit te kunnen leggen wat nou het verschil van BOL/BBL en Inservice is moet ik ze misschien even goed uitleggen.
BOL
De bol is eigenlijk de voltijdse opleiding. Negenendertig weken per jaar, vijf dagen in de week. Met stages van vijftien of twintig weken drie dagen stage en twee dagen school. De opleiding valt onder het ministerie van Onderwijs en moet voldoen aan de maatstaven van elke andere Mbo-opleiding met verplichte vakken zoals: Nederlands, Rekenen en Maatschappijleer
BBL
De BBL is het werken/leren waar je iedereen over hoort, het is één week school en daarna stap je de praktijk in met vier dagen werken en één dag school. Ik kan er iets naast zitten, maar over het algemeen is dit de norm die wordt aangehouden in Nederland. De opleiding valt onder het ministerie van Onderwijs en moet voldoen aan de maatstaven van elke andere Mbo-opleiding met verplichte vakken zoals: Nederlands, Rekenen en Maatschappijleer
Inservice
Met deze opleiding leerde je 7 maanden op school, je kende de basisprincipes en de basis handelingen. Hiera ging je drie weken aan de bak in de praktijk, leren op je werkplek met klinische lessen van de specialist op het gebied. Hierna ging je een week de schoolbanken in. Deze opleiding viel onder het ministerie van Volksgezondheid en had geen maatschappijleer en normaal rekenen.
Tot 1997
Vierentwintig jaar geleden kwam de laatste lichting inservice opgeleide ziekenverzorgende en verpleegkundige A, B en Z van school af. Aan de opleiding zat de kanttekening dat je leerde werken in één organisatie en dus bij overstap naar een andere organisatie daar veel te weinig van af wisten. Het klopte ook wel, die opleiding gaf natuurlijk les binnen je eigen organisatie.
Maar aan deze opleiding zaten ook voordelen aan dat ga ik jullie even uittekenen. Dat doe ik door een kleine berekening. Nogmaals mensen, iedere opleiding heeft zijn eigen hoeveelheden aan stages en uren.
Tijdens de opleiding kreeg een aanstaande zorgverlener toen der tijd zeven maanden les, op school om de basis aan te leren. Hierna gingen ze aan de slag, drie weken in de praktijk en een week terug de schoolbanken in. Tijdens het werk was er ruimte voor klinische lessen. De opleiding was ingespeeld op wat je tegen kwam op de afdeling! In de eerste 7 maanden ontving een student 1120 uur aan opleiding uren. Hierna startte de 40 uur praktijk weken (3), gevolgd door 40 uur school.
Er van uitgaande dat ze toen ook twee weken kerstvakantie, twee weken voorjaar, zes weken zomervakantie en twee in de herfst hadden vervalt de schoolweek in die weken. Bij elkaar zijn dat drie weken school die van een jaar afvallen, als we dan nog verder kijken dat een gemiddelde zorgverlener drie weken vakantie neemt in het hoogseizoen en twee keer een week in voor en na seizoen. Dan missen er vijf weken in het jaar.
eerste jaars
School uren | 1280 uur |
Werk uren | 640 uur |
Vakantie uren | 200 uur |
Hierna ging de opleiding verder met drie weken werken, één week school
tweede jaars
School uren | 360 uur |
Werk uren | 1520 uur |
Vakantie uren | 200 uur |
Alles samengevoegd.
Een ziekenverzorgende had 600 uur vakantie. 2000 uur aan opleiding en 3680 werkuren. Laten we zeggen dat ik een fout heb gemaakt en dat studenten maar 3000 werkuren hebben. Dat is 75 weken werken!
BOL
De bol is 41 weken les… De lesdag is van 09:00 tot 16:00, dat is zeven uur les op een dag, de opleiding die ik volgde, had in het eerste jaar 15 weken stage, drie dagen in de week. Die 15 weken zijn goed voor 360 uur stage, 210 uur schooluren.
Trek ik van de 41 weken les de 15 stage weken af hou ik er 26 weken over. Dus doe ik 26 maal 5 dagen heb ik 130 dagen les, dit maal 7 uur op één dag maakt 910 lesuren.
eerste jaar
School uren | 1120 uur |
Werk uren | 360 uur |
Vakantie uren | 418 uur |
tweede jaar
In het tweede jaar zijn het 30 weken. Dus we kunnen de eerdere rekensom gewoon verdubbelen. 720 uur stage, 420 uur school.
41 weken les min 30 stage weken dan blijven er 11 over. Dus 11 maal 5 dagen, dat is 55 dagen les, maal 7 uur op een dag maakt 385 uur les
School uren | 805 uur |
Werk uren | 720 uur |
Vakantie uren | 418 uur |
Alles bij elkaar
De schooluren zijn 2730 uur, de stage-uren zijn 1800 en in die drie jaar heb je 1254 uur aan vakantie gehad.
BBL
De BBL is 40 lesweken van een dag, 09:00 tot 17:00 dat maakt 320 uur, een week van 40 uur dat maakt 360 uur aan lessen per jaar. Nu krijgen we 32 uur contractueel werken, op jaarbasis draai je dus 1461,6 uur. Dat is na aftrek van de wettelijke 144 uur vakantie en 58,4 bovenwettelijke vakantie uren.
Daarnaast heb je nog 11 weken één dag per week extra vrij. Dat maakt dat je nog is 88 uur extra vrij bent. Die ik niet bij dit alles hoef te rekenen omdat ik gerekend heb op 32 uur waarop nog een lesdag van 8 uur komt.
eerste jaar
School uren | 360 uur |
werk uren | 1461,6 uur |
vakantie uren | 290,4 uur |
Alles bij elkaar
Er worden gedurende de VIG-opleiding 1080 uur opleiding gegeven, daarnaast werk je 4384,8 uur en heb je 871,2 uur vrij.
Alles naast elkaar
School uren | Werk uren | Vakantie uren | |
Inservice | 2000 | 3680 | 600 |
BOL | 2730 | 1800 | 1254 |
BBL | 1080 | 4384,8 | 871,2 |
Als je dit alles leest ga je toch achter je oren krabben of de BOL-studenten ook na afstuderen in staat zijn om op een juiste manier met de steeds moeilijk wordende casussen om te gaan. De BBL vind ik zeker een geschikte opleiding, het nadeel is dan wel dat als je heftige gebeurtenissen mee maakt er vaak door het volle lesprogramma geen tijd is op school om iets te behandelen. De lijn tussen werkvloer en school blijft ook ontbreken, omdat school alleen contact heeft met de praktijkbegeleider die vaak niet eens weten wat er op de afdeling speelt.
Houdoe en bedankt
Ik snap dat een groot deel op school al uitvalt, ik snap ook dat de helft binnen twee jaar stopt. De opleiding is totaal niet opgewassen tegen het slagschip dat we praktijk noemen. Maar bovenal, pas jij niet in het perfecte plaatje ben je bij voorbaat al een slechte zorgverlener. Daarom doe ik nu waar ik goed in ben, zorgverlener zijn 😉